5000€ επιδότηση για κατασκευή e-shop ή ιδρυματοποίηση της επιχειρηματικότητας
Το 2020 φεύγει και σίγουρα δεν θα λείψει από τους περισσότερους μιας και σίγουρα ήταν μία από τις δυσκολότερες χρονιές παγκοσμίως. Βιώσαμε καταστάσεις οι οποίες μάλλον τις βίωσε ο πλανήτης εκατό χρόνια πριν με την Ισπανική γρίπη η οποία αν και δολοφονικότερη από το Covid-19 δεν είχε τις ίδιες επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.
Η χώρα μας αν και αρκετοί συνάνθρωποί μας επιμένουν πώς το DNA μας είναι καλύτερο, δεν θα μπορούσε να γλυτώσει από τα δόντια του κορονοϊού.
Έτσι βιώνουμε καθημερινά εκτός από την καθημερινή θλιβερή απώλεια συμπολιτών μας, την καθημερινή κατάρρευση του συστήματος υγείας και της οικονομίας τα οποία προσπαθούν να σταθούν όρθια είτε με τις υποδομές που έχουμε δημιουργήσει στο παρελθόν είτε με τα διάφορα πακέτα στήριξης τα οποία ανακοινώνονται καθημερινά κυρίως με την μορφή επιδομάτων και επιχορηγήσεων.
Στο άρθρο αυτό δεν θα μιλήσω για το σύστημα υγείας της χώρας μιας και θεωρώ πώς υπάρχουν πιο κατάλληλοι και έμπειροι άνθρωποι από εμένα να εκφέρουν την άποψή τους στο θέμα αυτό.
Σαν επιχειρηματίας όμως ο οποίος διατηρεί ένα digital agency τα τελευταία 15 χρόνια, τα περισσότερα από τα οποία είναι στην Ελλάδα της κρίσης και των μνημονίων, σε έναν κλάδο που το brain drain συνέβει στο μεγαλύτερο ποσοστό θα ήθελα πραγματικά να εκφέρω την άποψή μου σχετικά με τα επιδόματα που έχουν ανακοινωθεί πώς θα δοθούν και συγκεκριμένα για την κατασκευή λύσεων ηλεκτρονικού εμπορίου ή κοινώς e-shop.
Συγκεκριμένα λοιπόν η κυβέρνηση ανακοίνωσε πώς θα επιδοτήσει επιχειρηματίες με 5000 ευρώ για την κατασκευή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.
Πριν ακόμα ανακοινωθεί επίσημα το πρόγραμμα χιλιάδες ευρώ σε διαφημίσεις έχουν σπαταληθεί από συναδέλφους για την παροχή αντίστοιχων υπηρεσιών. Χωρίς να έχουμε κάνει καθόλου διαφήμιση λαμβάνουμε ήδη email για κατασκευή eshop μέσω αυτού του προγράμματος.
“Τέλεια” θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί μιας και δημιουργείται αυτόματα μία τεράστια ευκαιρία. Είκοσι eshop είναι 100.000 τζίρος , σαράντα 200.000 κ.ο.κ. Γιατί λοιπόν διαφωνείς πάνω σε αυτό ; Η διαφωνία μου λοιπόν δεν είναι στην μη επιδότηση μετάβασης επιχειρήσεων στην ψηφιακή εποχή. Άλλωστε είδαμε την σημαντικότητά της κατά την διάρκεια του lockdown όπου όσοι διέθεταν ηλεκτρονικά καταστήματα είδαν τις επιχειρήσεις τους να εκτοξεύουν τις πωλήσεις.
Η διαφωνία μου είναι στο ότι όλο αυτό επικοινωνείται με προχειρότητα και χωρίς σχεδιασμό. Βλέπουμε ανθρώπους που δεν έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια ούτε ένα ευρώ επένδυση στην επιχείρησή τους και απλά δούλευαν με έναν συγκεκριμένο τρόπο τα τελευταία 20-40 χρόνια να ζητάνε ήδη υπερτιμολόγηση , ανθρώπους που ήδη έχουν κάνει ένα eshop να μας ζητάνε να κάνουμε κάτι ώστε να επωφεληθούν από αυτά τα 5000€ που μεταξύ μας οι συγκεκριμένοι θα άξιζαν μία επιδότηση μιας και επένδυσαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Βλέπουμε βέβαια και συναδέλφους οι οποίοι δεν διαθέτουν την τεχνική κατάρτιση να παράγουν λύσεις των 5000 ευρώ και μέχρι χθες διαφήμιζαν eshop με 150 ευρώ και δώρο ένα πιάτο φακές ξαφνικά να διαφημίζουν eshop με 5000 ευρώ .
Είναι δηλαδή σαν να ανακοινώσουν παγκόσμια πώς επιδοτούν την ηλεκτροκίνηση και ξαφνικά να βλέπουμε low cost αυτοκινητοβιομηχανίες να διαφημίζουν αυτοκίνητα των 30.000+ ευρώ, ή μήπως γίνεται και κάτι τέτοιο ήδη;
Πώς γίνεται λοιπόν όλη αυτή η αναρχία να μπει σε μία τάξη; Ένας καλός τρόπος εφόσον πρόκειται για δημιουργία λογισμικού θα ήταν η επαναδιατύπωση της ανακοίνωσης με τον εξής τρόπο : “Θα δοθεί επιδότηση μέχρι 5000€ σε όσους δημιουργήσουν ηλεκτρονικό κατάστημα στους επόμενους 48 μήνες”.
Με τον τρόπο αυτό απορρίπτεις επιτόπου όλους αυτούς που έχουν μάθει να κάνουν μνημόσυνο με ξένα κόλυβα. Επίσης δημιουργείς μια ομαλότητα στην αγορά ενώ διατηρείς την ποιότητα των υποδομών καθώς δεν θα φτιάξουν ηλεκτρονικά καταστήματα αυτοί που έχουν να κόψουν απόδειξη από τον καιρό του Νώε αλλά αυτοί που πραγματικά νοιάζονται για την επιχείρησή τους.
Επιπλέον είναι σχεδόν σίγουρο πώς τα χρήματα που θα επιδοτηθούν, θα τα έχουν έμμεσα δημιουργήσει οι επιχειρήσεις στην οικονομία μέσω των φόρων που θα προκύψουν από την χρήση των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων.
Στο σημείο αυτό ας κάνουμε μία μικρή ανάλυση για το πώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν αυτά τα 5000 ευρώ από μία πολύ μικρή επιχείρηση. Ας υποθέσουμε λοιπόν πώς:
1. Η κατασκευή ενός σωστού ηλεκτρονικού καταστήματος κοστίζει 2500€
2. Η φιλοξενία του σε έναν σωστό server 100€ ετησίως
3. Η ετήσια υποστήριξή του 400 ευρώ
4. Η καταχώρηση 1000 προϊόντων 500 ευρώ
5. Η καταχώρηση στο skroutz και στο bestprice 500 ευρώ συνολικά
6. Η διαφήμιση σε μηχανές αναζήτησης και στα social media 1000€ ετησίως
Αμέσως αντιλαμβανόμαστε πως η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος δεν είναι τόσο απλή όσο φαντάζεται κανείς. Πλέον ο ανταγωνισμός είναι σκληρός , οι απαιτήσεις πολλές και η παραπάνω ανάλυση εκτός από χρήματα περιλαμβάνει και σκληρή δουλειά όμως σίγουρα θα μπορούσε να βοηθήσει μία επιχείρηση στα πρώτα της βήματα στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Μόνο με σωστή ανάλυση των αναγκών και των απαιτήσεων της πραγματικής κατάστασης των πολύ μικρών επιχειρήσεων μπορεί μία τέτοια επιδότηση να έχει νόημα.
Σε ένα περιβάλλον το οποίο δεν θα το παρομοίαζα με τίποτα πολεμικό όπως κάνουν τα ΜΜΕ αλλά δύσκολο και πρωτόγνωρο αξίζει κάθε απόφαση που παίρνουμε να την σκεφτόμαστε διπλά.
Τελειώνοντας θα ήθελα να δώσω μία συμβουλή στους επιχειρηματίες που θα βρεθούν στην αναζήτηση εταιρειών για κατασκευή των λύσεών για να μην καταλήξει το νέο τους ηλεκτρονικό κατάστημα να έχει την μορφή των ολυμπιακών έργων του 2004 στην Αθήνα να δουν προσεκτικά το portfolio των επιχειρήσεων που πρόκειται να συνεργαστούν , να δουν πόσες πωλήσεις καταγράφουν κατά μέσο όρο εβδομαδιαία τα καταστήματα αυτά στο skroutz και τέλος να βεβαιωθούν πώς τα 5000 ευρώ ενδεχομένως να χρειαστεί να τα ξοδέψουν τουλάχιστον στο δεκαπλάσιο σε αναβαθμίσεις , υποδομές , προσωπικό, διαφημίσεις μέχρι το ηλεκτρονικό τους κατάστημα να γίνει πραγματικά κερδοφόρο και ανταγωνιστικό.